کد خبر: ۷۳۵۴۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

تصاویر| همه چیز درباره یوز، اولین خودرو برقی ایرانی با ۶۰۰ میلیون قیمت

پس از دریافت مجوز شماره‌گذاری پلاک اولین خودروی برقی ایرانی برخی منتظر اعلام قیمت رسمی آن هستند. هرچند این خودرو هنوز عرضه عمومی و گسترده نداشته اما طبق آخرین پیگیری‌ها نرخ تخمینی برای آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.
تصاویر| همه چیز درباره یوز، اولین خودرو برقی ایرانی با ۶۰۰ میلیون قیمت
آفتاب‌‌نیوز :

بالاخره اولین خودرو برقی تولید داخل در سطح شهر مشاهده شد.

پس از دریافت مجوز شماره‌گذاری پلاک اولین خودروی برقی ایرانی برخی منتظر اعلام قیمت رسمی آن هستند. هرچند این خودرو هنوز عرضه عمومی و گسترده نداشته اما طبق آخرین پیگیری‌ها نرخ تخمینی برای آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.

آن طور که فعالان بازار خودرو به پیگیری‌‌های تجات نیوز پاسخ داده‌اند این خودرو هنوز عرضه عمومی نداشته است و احتمالا در عرضه عمومی قیمت آن کمتر از این میزان خواهد بود. با این حال به نظر می‌رسد در پیش‌خرید تعداد محدود این خودرو هم مشتریان این میزان پرداخت نکرده‌اند اما برای خرید و فروش در بازار نرخ پیشنهادی تعدادی از فعالان بازار خودرو رقمی تا حدود ۶۰۰ میلیون تومان است.

این خودرو دارای موتور ۲۰ اسب بخاری است و هر بار که شارژ باتری آن کامل می‌شود می‌تواند تا ۳.۵ ساعت حرکت کند؛ حداکثر سرعتی که این خودرو دارد ۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

دیروز هم باشگاه خبرنگاران درباره این خودرو نوشت: این خودروی برقی برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان‌های تهران نیز مشکلی ندارد. نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن ۲‌.۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد.

علاوه بر این درب های آن به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و… از دیگر مشخصات و ویژگی‌های این خودرو است.

یک فعال بازار خودرو که مدعی است اولین خریدار اولین خودرو برقی تولید داخل است در توییتی نوشته که هرچند این خودرو تراز اول دنیا نیست اما برای شروع نمونه خوبی به نظر می‌رسد.

علی خسروانی در صفحه توییتر خود با انتشار تصاویری نوشته بود: «چون دلم می‌خواد به عنوان اولین خریدار و مصرف کننده اولین خودرو برقی تولید داخل یوز پز بدم نمیگم تراز اول دنیاست ولی انصافا برای شروع نمونه خوبی بود. فیلم تست رانندگی و نقد و بررسی‌شو بزودی منتشر میکنیم.»

اولین خودروی تمام برقی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

خبرگزاری فارس نیز درباره این خودرو نوشته است: ماجرای ساخت و طراحی این موتور سیکلت چهارچرخ برقی به ۶ سال پیش یعنی سال ۱۳۹۴ بر می‌گردد. زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین توانستند با تکیه بر دانش فنی خود طراحی و ساخت اولین خودروی برقی ایرانی را با نام «یوز» به سرانجام برسانند و یک شرکت دانش بنیان تحت عنوان «پاراکس موتورز» تاسیس کنند و پس از پنج سال تلاش و فرازو نشیب استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری را کسب کنند.

تا اینکه چند روز پیش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از دریافت مجوز شماره‌گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: «: خودروی برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود و خواهید دید که خودروی زیبایی است.»

او در ادامه گفته بود: « خودرو برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.»

خودروی برقی یوز که توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده است مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ kw را دارا است و با هر بار شارژ در حدود ۳ و ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد به اندازه یک اتو، برق مصرف می‌کند. این خودرو با هربار شارژ توانایی پیمایش مسیری ۱۰۰ کیلومتری را دارد اما درسفرهای درون شهری در جایی مانند تهران می‌تواند روزانه ۶۰ کیلومتر مسیر را طی کند.

این موتور چهارچرخ دو نفره است و وزنی معادل ۴۸۰ کیلوگرم دارد و می تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. یوز ایرانی حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد.این خودروی برقی برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان‌های تهران نیز مشکلی ندارد. نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن ۲‌.۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد. علاوه بر این درب های آن به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و... از دیگر مشخصات و ویژگی‌های این خودرو است.

این خودروی برقی از ۹۰۰ قطعه تشکیل شده است که علاوه بر تیم اصلی توسعه خودرو، تیم بزرگی متشکل از ۹۰ قطعه ساز داخلی و افرای با تخصص‌های مختلف در ساخت آن مشارکت داشته اند. به صورت کلی حدود ۸۵ درصد از قطعات این محصول در داخل کشور ساخته شده و مابقی آن از خارج کشور تهیه شده‎ است.

یکی از مزایای مهم خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت است تا حدی که این مزایا موجب شده است برخی از کشورها و دولت‌ها به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی در نظر بگیرند.

علاوه برکاهش آلودگی در کلانشهرها، کم حجم بودن و ابعاد کوچک این خودروهای برقی، رانندگی آسان و کاهش خطر رانندگی و پایداری از جمله مزایای این خودروهای تمام برقی دانش بنیان است که در صورت تولید انبوه برای مصرف‌کنندگان آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت دانش بنیان «پاراکس موتورز» نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین ۷۰۰۰ تا ۸۵۰۰ یورو بدون باتری به فروش می‌رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود ۵۰۰۰ یورو به هزینه آن اضافه کرد. اما تلاش می‌شود خودروی تمام برقی یوز با قیمت کمتری به بازار عرضه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
0
1
پلتفرم این خودروی برقی حدود 10 ساله به تمام دنیا داده شده است ، و با توجه به استانداردهای جدید اروپا اجازه تردد آن در اروپا و امریکا به خاطر ایمنی پایین و یکسری مشخصات دیگر... گرفته شده ، عجیبه ایران چرا رفته دنباله این خودرو از دوره خارج شده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
0
4
مگه درآمد ما یوروییه کهقیمت ماشینها رو با یورو اعلام میکنن؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین